Ældre kvinde fra Faxe udsat for bedrageri

dato

En 84-årig kvinde fra Faxe blev for nylig udsat for bedrageri, da hun blev kontaktet telefonisk af en mand, der udgav sig for at være fra Nordea. Manden hævdede, at der var blevet overført 30.000 kroner fra kvindens konto til en udenlandsk konto. Kvinden afbrød samtalen og forsøgte at kontakte sin bank, men kom ikke igennem i første omgang.

Kort efter blev hun ringet op igen af den falske bankmand, der tilbød at sørge for, at kvindens betalingskort blev afhentet, og at hun ville få et nyt kort den følgende dag. Et "bankbud" mødte op og fik udleveret kvindens betalingskort og pinkode, hvorefter der blev hævet kontanter på kortet i en hæveautomat i Faxe. Kvinden fik først spærret sit kort efter hævningen.

En 92-årig kvinde blev også kontaktet af "banken", men hun påstod ikke at kunne huske sine konto- og kortoplysninger, og samtalen blev afbrudt.

Politiet efterforsker begge hændelser som bedrageri og forsøg på bedrageri. De opfordrer til at være skeptisk, når ukendte personer kontakter og udgiver sig for at være fra banken eller en myndighed. Ældre mennesker er ofte mål for sådanne svindelnumre, og det anbefales at afbryde samtalen og kontakte yngre pårørende for hjælp.

Det er vigtigt at tale med ældre familiemedlemmer eller venner om ikke at udlevere personlige oplysninger, koder eller betalingskort. Banker eller offentlige myndigheder vil aldrig uopfordret bede om pengeoverførsler eller personlige oplysninger, og de vil heller ikke komme ud til din bopæl for at hente dit kort.

Man bør straks afbryde mistænkelige samtaler og lave et kontrolopkald til hovedtelefonnummeret eller politiets servicecenter på tlf. 1-1-4. For mere information kan man besøge Sikker Digitals hjemmeside.

Kilde: Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi